1971 DAY-BY-DAY (PART 1)

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JANUARY 1971

2 January 1971, the band give a new interview to the « Star Phoenix » newspaper where Roger reminds their work on the « More » film (just released in USA).:

« Dave, Nick and Richard put down the backing track in the studio, while I was writing the first verse in the corner. They would come in and say: « What’s this word ? ». « That’s skylight ». « Oh, right ». And I’d get on with the next one »

« Intellectual approach to Rock », Star Phenix, 2 January 1971.

The Swiss newspaper « L’Illustré » is dedicated to the coming pop artist as Pink Floyd for the « Montreux festival » .

« L’épopée du Pop », L’Illustré, 1 January 1971.

2 January 1971, the band give a new interview to the « Star Phoenix » newspaper where Roger reminds their work on the « More » film (just released in USA).:

« Dave, Nick and Richard put down the backing track in the studio, while I was writing the first verse in the corner. They would come in and say: « What’s this word ? ». « That’s skylight ». « Oh, right ». And I’d get on with the next one »

« Intellectual approach to Rock », Star Phenix, 2 January 1971.


The same day, the show « Volumes » is broadcasted at the ORTF French TV.

16 January 1971, the movie « San Fransisco » is projected at London ICA

17 January 1971 Implosion, The Roundhouse, Chalk Farm, London, England 

Interviewer: « The last time i saw you was at the Roundhouse with the choir which was a lot of fun … »

Rick Wright: « A lot of fun and not too successful. It was O.K but we've changed quite a lot since then, all sort of things have happened »

« The Floyd complex », New Musical Express, 27 May 1972

First recording sessions for the forthcoming « Meddle »

Gilmour:

« At that moment, we all had the same objectives. As for those deeper philosophical and political differences, you just stick ’em on the side at that point in your life. The collective ambition is more important. Until, of course, everyone reverts to type ».

« In the heart of Darknes s» Mojo, October 2007.

23 January 1971 Refectory Hall, University Union, Leeds University, Leeds, England

Les Lamb (Audience member):

« (…) My next concert was at the Uni in 1971 when they played Atom Heart Mother all the way through, again an amazing sound system with the noise of a train going round the speakers in the hall »

« Pink Floyd - I was there », Richard Houghton, 2017

Early 1971, The band is shot by Storm Thorgerson for the publicity of the band

Rick Wright:

« We went into the studios on January to put down a lot of ideas and called them all bits of nothing which is where the title came from. It's 22 minutes long and it's a piece which we can do live without any of the problems of Atom Heart Mother »

« Another First for Pink Floyd », Melody Maker, 15 May 1971

FEBRUARY 1971

February 1971, studios session continues …

Nick Mason: 

« Another LP is being made but we go into the studios with the idea of putting down rough ideas instead of actual tracks - we're consciously approaching this one differently »

« Could too much work be suicide for the Floyd ? », Record Mirror, 20 February 1971

Early February 1971. following some incidents, The Lyon’s « Théâtre du VIIIème » decided to cancel the forthcoming concerts (as Pink Floyd or Led Zeppelin).

« (…) Et quand on sait qu'à Lyon par exemple, les concerts pop réunissant plus de six cent personnes sont interdits, qu'ainsi Pink Floyd n'a pas pu jouer, on se dit que Montreux, ce n'est pas si mal » 

« Pop music: pèlerinage  Montreux », Journal de Genève, 26 February 1971

3 February 1971 Great Hall Devonshire House, University of Exeter, Exeter, England

12 February 1971 Lecture Theatre Block 6 & 7, University of Essex, Colchester, England

25 February 1971 The Plymouth gig after many reports, is definitely cancelled.

24 February 1971 Halle Munsterland, Munster, West Germany

Pictures by Christoph Preker

This concert would be canceled when the band discovered the musical score of Atom Heart Mother had been forget in London!

The musical score of Atom Heart Mother

25 February 1971 Grosser Saal, Musikhalle, Hamburg, West Germany

Pictures by Hans-Jrgen DIBBERT

« Noch nie gab cs unter den Wuschdköpfcn der Hamburger Popgemeinde so viele grouo Schläfen, noch nie reckten sich so viele Mikrofone aus dem Parkett der Musikhalle. Tonbandamateure und „Schwarzpresser“ unterwaaderten die Gläubigen und Andächtigen, „Pink Floyd“ war gestern ein Magnetband wert

Das prominente Quartett, das diesmal mit Chor und Orchester den Ärmelkanal überquerte, verzauberte mit britisch-kühlem Verstand die Sinne seiner Zuhörer bis tief unter die Haut. Programmierter Pop, Architektur statt Urwuchs, eine überwältigende und (bis auf einen aufmüpfigen Wackelkontakt) perfekte Elektronik statt Improvisation drückt die    zweitausendköpfige Menge in die harten Sessel.

Kein Impuls, der nicht geplant, geordnet ist, seinen Stammplatz hat im Konzept der vier Musiker, von denen drei das Londoner Polytechnikum besucht haben. ,Atom Heart Mother“, jenes konzertante Programm, ln dem Roger Waters (Bass Gitarre). David Gilmore (Lead gitarre), Nick Mason (Schlagzeug) und Richard Wright (Orgel und ähnliches) ihre Musik mit drei französischen Hörnern, drei Posaunen, drei Trompeten, einer Tqba, 18 singenden Damen und Herren sowie einem Dirigenten garnieren, zog dem Publikum, das ohnehin von den Socken war, die Schuhe aus.

Die feinnervigen Übergänge von gregorianisch anmutendem Cborgeeang, dem schroffen Ton der Bläser, dem wohligen Grunzen der Tuba zum glockenklaren Ton der Gitarren, der lupenreine Wechsel vom Fanfarenpathos zum genüßlich rockenden Blues, „Pink Floyd“ löst sie meisterhaft Daß die inzwischen zum Kalauer herangerelften Gags der Londoner Ton-Statiker nicht fehlten — Schritte tappten dank wohlgesteuerter Quadrophonie Über die Ränge der Musikhaile — schmälerte nicht den ehrlichen Applaus. „Pink Floyd“ waren 50000 Mark wert »

« Pink Floyd- Hohe Zeit der Popgemeinde », Hab, 26 February 1971


« Pink Floyd, English experiment-pop-group, gave a concert in the Hamburg music hall on the 25th of February. The four musicians were accompanied by theor own orchestra, a choir of 18 voices and a conductor. This performance cost the organizer about 50.000 DM (approx. 12.300 $) »

« Germany », Cashbox, 13 March 1971


Parts of the show was broadcasted on the German TV ZDF during an episode of « Aspekt »

Pictured by Hans-Jrgen DIBBERT during the after-show in a Hamburg restaurant

26 February 1971 Stadthalle, Offenbach, West Germany

Parts of the show was broadcasted on the German TV ZDF during an episode of « Aspekt »

MARCH 1971

March 1971 first official announcements for a Pink Floyd ballet in the French press.


« A l'initiative du maire, M. Gaston Defferre, Roland Petit va créer une compagnie de ballets à Marseille Après sa tentative malheureuse de collaboration avec l'Opéra de Paris, dont il a été directeur de la danse pendant quelques mois, Roland Petit se voit enfin offrir des possibilités qu'il n'a jamais pu trouver à Paris jusqu'à ce jour.  « Nous commencerons à travailler à partir de janvier 1972 », explique Roland Petit, »et j'espère que notre premier spectacle sera prêt pour le printemps suivant. La municipalité m'offre deux salles, l'Opéra et le stade Vallier, où a été construit un immense gymnase couvert de trois mille places. Et je souhaite amener aux ballets tout le public amateur de sport ... La nouvelle compagnie na pas encore de nom ni de lieu de travail défini, mais sans doute pourra-t-elle s'installer en plein centre de la ville, dans la halle aux Poissons, qui doit être prochainement désaffectée. 

Mes projets sont nombreux, ajoute Roland Petit. Je compte tout d'abord présenter au cours de la première saison au moins quatre-vingt-dix spectacles, puis cent vingt la seconde année et beaucoup plus par la suite.  Au programme des créations - un ballet avec Xénakis sur Maïakovski, « les Mille et Une Nuits, avec les Pink Floyd » (le contrat est déjà signé) et un spectacle sur Proust, avec la collaboration de Françoise Sagan - des reprises Carmen, le Loup, Turangâlila, Notre-Dame de Paris et d'antres encore. 

« Je ne désire pas créer des ballets autour de grandes vedettes, mais avec la troupe tout entière, et je m'attacherai avant tout à la qualité des spectacles, car je crois que c'est le plus sûr moyen d'attirer un nouveau public » »

« Roland Petit crée une compagnie de ballets à Marseille », Le Monde, 24 March 1971

30 March 1971 The band was interviewed about the bootleg market. The interview and the subsequent rehearsals are recorded for the « 24 hours » program on BBC1

APRIL 1971

3 April 1971 Sportpaleis Ahoy, Rotterdam, Netherlands

Photographies by Laurens VAN HOUTEN (left) and Nico VAN DEN STAM (right)

« Pink Floyd heeft overigens bewezen dat het sportpaleis met en 7500 zitplaatsen (zaterdag alle uitverkocht) lang niet gek is voor een popconcert. Zowel beneden in de arena als hoog op de tribunes komt het geluid, gaaf over. Vooral de ijle geluiden waarop Pink Floyd het patent heeft zweven prachtig door de immense ruimte. Alleen de zang klinkt wat gedempt,' een euvel dal waarschijnlijk meent de installaties; van de groepen'zelf wel te corrigeren zal zijn. Atom Heart Mother, de Pink Floyd-compositie die met een groot koor plus koperensemble werd uitgevoerd, . bleek een pure miskleun. Ook die gedeelten waarin de vierleden van de groep alleen speelden, klonken alsof de unieke Pink Floyd-muzlek' werd geïmiteerd. Mede doordat de aanvullende installaties voor de elektronische versterking van koor en orkest van veel slechtere kwaliteit waren dan die van de groep zelf, drong een negatieve indruk zich wel erg sterk op. Gelukkig stonden daar zes, echte Pink Floyd-nummers voor de pauze plus een toegift tegenover »

« Pink Floyd-Bezoekers Lopen Vast », Het Vrije Volk, 5 April 1971

Soundcheck at Rotterdam

Nico VAN DEN STAM made a famous series of photographies of David and Roger backstage.

16 April 1971 Top Rank Suite, Doncaster, England


Will Smythe:

« the stage revolved exposing the instruments - the lovely drum kit with its familiar Floyd design and the gong! Then the band came on one by one to great rounds of applause. I remember Nick and the others enjoying a standing joke about 'tuning' and Nick pointing an accusing finger at Rick - it was all very good-natured. Then the sounds of aircraft rose to the crashing chords of Atom Heart Mother. AHM is a tremendous piece without the orchestra and we were not disappointed. Straight after AHM was Saucerful of Secrets at which point a lot of heckling came from the gallery above. Yells of ìPlay some fucking music by drunk and abusive ëfansí were returned by screams of ìShut up!î from downstairs and were promptly silenced by the roadies taking a break upstairs. But the evening’s surprises were far from over as some jobsworth appeared on stage during Fat Old Sun and spoke into Dave’s mic Would the owner of a grey Morris Minor registration number XXX please remove it from the front of house. Dave and Roger were gobsmacked but quickly returned to the song. They did Embryo (which was great!) with all its child sound effects, but not one of my favorites. They also did Careful With That Axe, Set the Controls, and Green is the Colour. Near the end Roger said, ìWhat do you want us to play?î Some clever bugger shouted out "Telegram Sam" which had the band in stitches! I was shouting for all I was worth for Astronomy Domine of which they played a blinding rendition and suddenly it was over. I wish I had followed them from gig to gig. They were so inspiring and majestic, but above all else, no pelvic thrusts, no stage wardrobe, just talent and wonder »

« Brain Damage website - Review », 16 April 1971

19 April and 21 April 1971 Rehearsals at Cecil Sharp House, London.

22 April 1971 Norwich Lads Club, Norwich, England


« It really was a concert in the strictest sense of the term - four highly-talented professional musicians exploring their talents, not just amateurs tinkering around the side »

« With Pink Floyd a concert is really a concert », Evening News, May 1971


Live debut of the future Echoes (without the blues ending)


Rick Wright:

« At the moment It’s called The Return Of The Sun Of Nothing but the title will probably be changed on the album. We went into the studios in January to put down a lot of ideas and called them all bits of nothing which is where the title came from. It's 22 minutes long and It’s a piece which we can do live without any of the problems of Atom Heart Mother. We tried it out at a special gig at Norwlch University and it went down well, but that was behind closed doors ».

«Another First for Pink Floyd», Melody Maker, 15 May 1971


Steve Howes (Audience member):

« Roger said: «We’ve never done this before». When it ended and there was no reaction from the crowd, because they hadn’t heard it before, David Gilmour just nodded. He said: « That’s it  » ».

«Pink Floyd - I was there», Richard Houghton, 2017


Goldenband (Y! member):

« It was this small sporting arena that provided the venue for the occasional rock concert, but I don't remember many big name bands playing there, as there were other venues in the City normally used for the big names. I was surprised when I learned that the Floyd were going to be playing there - but when I went to the concert I discovered that they were using it as a practice (warm up) gig for new material (Echoes I believe) »

The British Press announces around this date the forthcoming « Crystal Palace » event.

MAY 1971

May 1971, recording session at the Morgan Studios.

Pink Floyd at the Morgan Studios. Photographies by Kim Gottlib

Rick Wright:

« We have nearly finished recording it (new work) and it will take up the whole of one side of our next album. At the moment it's called The return of the sun of Nothing (sic) but the title will probably be changed on the album »

« Another First for Pink Floyd », Melody Maker, 15 May 1971

5 May 1971 Rehearsals at Granada TV studios

6 May 1971 Gilmour mixing tapes at Morgan Sound Studios

7 May 1971 Central Hall, University of Lancaster, Bailrigg, Lancaster, England

The participation at the « Montreux festival » is announced in the world press 


« Another Floyd venture which Rick — a classical music lover — is anticipating is the group’s appearance at the « Montreux Classical Music Festival » on September 18. It is the first time that a contemporary rock group has been Invited to appear and they will be performing Atom Heart Mother complete with over 40 other musicians. Among others on the bill is the Vienna Philharmonic Orchestra. « This is just the kind of thing we like » said Rick. « A lot of people who normally listen to classics will be able to hear us, and a lot of young people will probably be hearing a symphony orchestra for the first time. It will be good for both sides, I hope »

« Another First for Pink Floyd », Melody Maker, May 1971

Adverts for the « Relics » release

May 1971 Recording session. The band rented the Wandsworth Granada. They have bought a new audio system for the forthcoming tour.


Rick Wright:

« We have nearly finished recording it (new work) and it will take up the whole of one side of our next album. At the moment it's called The return of the sun of Nothing (sic) but the title will probably be changed on the album. We went into the studios on January to put down a lot of ideas and called them all bits of nothing which is where the title came from. It's 22 minutes long and it's a piece which we can do live without any of the problems of Atom Heart Mother »

« Another First for Pink Floyd », Melody Maker, 15 May 1971


The Floyd becomes a cultural phenomenon in France where the band is praised by intellectuals and the audience


Francis Dreyfus (« Editions Labrador » French publisher):

« Four years ago, we had the luck to sign a contract for the music of Pink Floyd. At this time they were selling just a handful of records through special imports stores. But we really promoted the catalog ans the last Pink Floyd double album sold 50,000 copies in France »

« Publishers », Billboard, 1st May 1971

14 May 1971 A Pink Floyd compilation album « Relics » was released in the UK, and reached No. 32 in the charts.

Australian cover version (left). UK cover version (right)

Rehearsals at the « Moulin Rouge », London, England. May 1971

15 May 1971 « Crystal Palace Garden Party », Crystal Palace, London, England

« Pink Floyd seem to have made a habit of being first in recent rock ventures. They were the first to stage a Hyde Park show, the first to experiment with light shows and the first to become involved with writing music for a ballet. It seems fitting, therefore, that they should have been invited to top the bill at the first Crystal Palace concert on Saturday. It was an invitation they readily accepted — and their two and a half hour set promises more than a few surprises from the original psychedelic rock band.

Rick Wright, organist with the Floyd, Is keeping quiet about most of them. One thing is certain, however, and that is the Floyd will be spotlighting a new work before the public for the first time.

« We have nearly finished recording it and U will take up the whole of one side of our next album » Rick told me in his Bayswater flat last week. « At the moment It’s called The Return Of The Sun Of Nothing but the title will probably be changed on the album. We went into the studios in January to put down a lot of ideas and called them all bits of nothing which is where the title came from. It's 22 minutes long and It’s a piece which we can do live without any of the problems of Atom Heart Mother. We tried it out at a special gig at Norwich University and it went down well, but that was behind closed doors. Now we will put it on in public for the first time. We are also planning a few other surprises during the act. We are getting quite a lot of money, so we are spending it on some extras to add to the act. This is the first major concert we have done in London for some time and it will probably be the last before next Christmas at the earliest » said Rick. « We are doing various things abroad during the summer and there Is an American tour lined up for five weeks around the September period » (…) Rick admitted that a certain amount of stagnation has set Into the group as a result of their cutting down on live appearances but hopes that the current activities will Inject a new lease of life. 

« We went through a stage of depression during the last few months, a sort of stagnation which occurs to everybody, but now we are going ahead again. It’s very important for the band to keep together musically and not drift apart ». Although Rick hadn't actually visited the Crystal Palace venue, he has high hopes that it will turn Into a regular stage for rock acts during summers to come. « A venue like this is something we need in London, the Roundhouse is nice, but it’s a bit small and I don’t like the acoustics. Then there’s the old Albert Hall, but that Frank Zappa business was really bad.

« The Festival Hall is all right but there’s a very cold, clinical atmosphere about it. With most places where there is room for 15,000, most people can neither see nor hear but from what I hear about Crystal Palace, everyone will be able to see well ». Another Floyd venture which Rick — a classical music lover — is anticipating is the group’s appearance at the « Montreux Classical Music Festival » on September 18. It is the first time that a contemporary rock group has been Invited to appear and they will be performing Atom Heart Mother complete with over 40 other musicians. Among others on the bill is the Vienna Philharmonic Orchestra. « This is just the kind of thing we like » said Rick. « A lot of people who normally listen to classics will be able to hear us, and a lot of young people will probably be hearing a symphony orchestra for the first time. It will be good for both sides, I hope »

« Another First for Pink Floyd », Melody Maker, May 1971

« The search for as satisfactory London arena for rock continues, And on Saturday it seemed for a time that one had been found in Crystal Palace Bowl. A crowd of over 10,000 could actually hear and—more amazing still —actually see the stage, half-hidden in foliage and the other end of a muddy pond. But by the time Pink Floyd were ready to present a major new work, “ Return of the Sun of Nothing,” an angry storm had blown in.

The Floyd ignored it all and played on sounding tighter and more solid than in last year’s performances of “Atom Heart Mother” when they added orchestra and chorus, Their new work was less ethereal than the live tracks from “ Ummagumma ”"—their classics like “Saucerful of Secrets " and “Set the Controls for the Heart of the Sun" which were repeated yet again on Saturday. It opened with a stow ballad, ponderously magnificent and romantic, then moved through pre-recorded tapes and electronics ta a compact jamming session with guitar improvisation against repeated organ riffs before returning to the main theme.

There is grandeur and optimism in the Floyd’s work, the freedom of rock and jazz combined with the stirring emotional power uf main themes that could come straight from. classical orchestra work. Combined with the surprise of quadrophonic sound (still something of a toy but an exciting

one) this set them on a different plane from the other bands appearing.  But before the rain began, there was a fine thumping rock' n' roll set from faces (with Rod Stewart fast emerging as a top rock Vocalist) »

« Pink Floyd by Robin Denselow », The Guardian, 17 May 1971

« Pops open-air season started on Saturday with Mountain, The Faces and Pink Floyd playing in the Crystal Palace Concert Bowl to 12 000 people, and the promoters may have come up with the answer to the questionabje leeally- harassed future of pop festihals in Britain. This was billed 'as a garden party, and the " guests ' pho aid ?1.25. each certainly put cn all their finery for the occasion. British -Rail were quick to come to terms with thc occasion as w'ell. Alongside the race specials at Victoria on Saturday lVas a chalked board announcing frequent garden party trains. The queue got a bit self-conscious, but -if such sights become reaular British Rail might he on to a good money-making addition to the tourist trade. Garden Partv was in fact a good title for the event, because in the spacious G.L.C. grounds of Crystal Palace utere Nvere ample refreshraient and marketing tents. Many brought their children. If the Popocrac'L' did not 4ctua.llv hold cucumber sandwich tea parties out of the boots of their Jaguars. then later on as a sudden deluge descended thev wvere to be seen sheepishly shelter'ing inside. If one tends to stress the social rather than the musical aspect of the afternoon. then that preciselv is what the first meeting of the new season is about. The piomoters have been faced wvithi a scarcitv of venues. Crvstal Palace's Concert Bowl is an excellent answer. as long as it does not got too popualr. Musicilly the concert empba- silzed oscO agaiTt ?he ever- it-reaSin'g Superiority of British grOtlps over tfieir American countenparts. Mountain is a group founded b: Felix Pappalardi, mvho pr'dttced '1he Cream albums and thes de6ided to appear himnsel.f. The result is -prdictab2e. Faced With the disbandment of Cream and the rare availability of Led ZepjHlin>, American mltsie ans have filed the comrnoerIail. g-ap by creatinig thejr ,owd eat9r pastjchei. Of course .%theOi are, highly pru- fizient-ytii -Cou nebeTiever acouse an Amnerican band of not being Net they Iack -ornginality and S!Pontaneity, preeise'ly the attram- tion of The Faces, thait graujp which linked up those ex-Jientbers of The Small Faces, Ronnie Lane (bass) and Ian McClagen (oroan and keybodrd), plus Ron Wood (:lead guitarist), who used to be With Je;ff Beek, and above'alff their leand ain,pr, Rotd Stewart. S,tewart has much the same facial structu,re as Pete Townsbhend, but more of a .sense of humtour, anid, pink-suited. *twirlintg the mike stand above and beside him. he carries on the tradition of Jagger, right down to daring to sing. that Stozies' classhi, "i s All Over Now ". TheyZ also did Ike -and Tina Turner's " I want to be Loved "', as welil as ELton Johins "Couhttrv Comforts ". They are a happy. eiu:be.rant - banid. and- this is what comes over. Far better than all that serious, cons.iously heavy Americana. As for PinkP Floyd, i;t was a case of avantt le deltuge. Togetber with half sihe A.udien\* I fled for shelter. A-nd there uas Rod StUwart: We doneTight to go on when we did. We're usually a night baind ". he said. Open-air pop alwa,s supplies a new hazard »

« Garden Party - Cristal Palace », The Times, 17 May 1971

A short Scottish tour follow this show


Interviewer: « What is the reason for this Scottish tour ? »

Pink Floyd: « I don’t know. The roadie wanted it. Anyway, three gigs is not a tour. It’s a triangle. Universities have a nice class of audience and I don’t want to see another « Mecca » or « Top Rank Suite » ever again »

« Pink Floyd », Lambert High School Magazine, June 1971

18 May 1971 Pathfoot Building Refectory, University of Stirling, Stirling, Scotland

19 May 1971 Students' Centre Refectory, Edinburgh University, Edinburgh, Scotland

20 May 1971 The Ballroom, University of Strathclyde, Glasgow, Scotland

21 May 1971 Students Union, Trent Polytechnic, Nottingham, England


Sue Topham (audience member):

« I think we paid on the door. The gig was part of the « Atom Heart Mother Tour » and I particularly remember Careful with that Axe Eugene.

« I was there: When Pink Floyd and Syd Barrett blew minds at the Theatre Royal Nottingham 50 years ago », Nottinghampost.com, 3 December 2017

JUNE 1971

4 June 1971 Philipshalle, Dusseldorf, West Germany

5 June 1971 Berliner Sportpalast, West Berlin, West Germany

From first to 10 June were the original dates for « the Pink Floyd ballet » who would held at Le Grand Palais in Paris, France

12 June 1971 Palais des Sports, Lyon, France

This show was recorded by Europe 1 and broadcasted the day after in the show called « Musicorama »

«Un public nombreux, très nombreux même: peut-être plus de douze mille personnes, un cadre adéquat: le Palais des Sports de Lyon, un groupe renommé: Pink Floyd. Organisé par Roger Lamour, ce concert de Pink Floyd n’aura été qu’un petit et banal concert de Pink Floyd. Bien sûr, ils étaient là en chair et en os, bien sûr ils ont interprété des extraits de «More», bien sûr nous eûmes droit aux choeurs et aux cuivres, mais était-ce vraiment suffisant ? QUI, du public présent ce soir-là, n’en attendait pas plus ? Samedi 12 juin, la machine a tournée comme elle a déjà dû tourner souvent, comme elle risque de tourner encore longtemps, et là peut-être réside le danger. Légère et aérienne de Waters à Wright, plus hésitante et «tom-à-tom» pour Mr Mason, complexe et électronique pour le diable Gilmour, la musique de Pink Floyd a quand même rempli sa mission. Mais il est un point important, crucial même, qu’on ne saurait désormais négliger: à aucun moment les trois heures de spectacle, il n’a possible de concevoir tant de douceur, d’agressivité, de conviction dans l’expression, sans le travail continu et magistralement coordonné des vrais cerveaux de la machine Floydienne, ceux sur qui repose le véritable succès du show (sans doute plus encore chez Pink Floyd que chez n’importe quel autre groupe): les roadies, éclairagistes et techniciens, dont l’activité permanente est plus impressionnante que la musique elle-même. Reliés entre eux par casques et micros, les éclairagistes modelèrent la lumière selon une ligne précise, en étroit rapport avec chaque note, chaque son, donnant une image parfaite de ce que l’on pourrait nommer un travail total. Mise au point précise, sans longtemps répétée, et dont, réussite oblige, il paraît primordial de ne pas s’écarter. Fiches de travail, plans complexes: l’improvisation est morte de vieillesse, emportant dans sa tombe les couleurs les plus vives et les moins artificielles»

«Mission pour Pink Floyd», Rock & Folk, July 1971.


«Les quatre Anglais apparaissent véritablement en perte de vitesse, à court d'inspiration, et se contentent de reprendre des procédés qui ont été à l’origine de leur célébrité. Leur «salade », synthèse de tous leurs particularismes, caresse l'esthétisme, avec son classicisme marqué, aux larges touches lyriques, et finalement, tombe dans la guimauve affligeante, dépourvue de toute forme passionnelle. C’est la facilité, presque la vulgarité des thèmes trop longuement ressassés, une musique d’ambiance telle qu'on pourrait l’entendre pour accompagner un film CinémaScope ou technicolor qui vanterait les délices d'un quelconque club Méditerranée. C'est une montagne d'ambition qui se dresse avec un matériel faramineux, impressionnant, une sonorisation gigantesque, démagogique, des procédés techniques et électroniques étouffants qui peinent cependant à cacher les limites atteintes par l'inspiration des musiciens, rien de plus prétentieux. Le clinquant altère constamment cet amalgame de recettes aisées où s’accolent sonorités spatiales et éthérées, vibrations, hurlements, chuintements, chuchotements, souffles de vent, bruits de pas ou grincements de porte... Les musiciens comptent nous transporter ailleurs, de l’autre côté du miroir, mais, illusion, jamais nous ne suivons, jamais nous ne vivons véritablement dans les climats élaborés avec un acharnement sans égal, c'est-à-dire un

détachement saisissant. Une lamentable certitude, la musique précise chaque minute plus lourdement notre ennui pour vouloir à tout prix toucher aux splendeurs délicates et suaves, et utiliser une technique sans faille qui ne laissent aucune place aux approximations. Ce manque évident de spontanéité agace, exaspère par ses tours flatteurs. Il est malheureux de découvrir ces musiciens empêtrés dans leurs instruments, incapables de faire surgir une quelconque sensation, une réelle justesse au dépaysement, à l'infini de leurs mélodies ; il est malheureux de les rencontrer prisonniers du carcan d’une musique toute en suspens, toute en latence et en infimes déchirements, lents cheminements vibratoires, symboles d'une adulation... Les musiciens ne possèdent apparemment plus les ressources nécessaires pour progresser, ne parviennent plus à tirer d’eux-mêmes l'ardeur et l'inspiration qui régénéreraient leurs thèmes, les renouvelleraient insensiblement en étalant des mélodies colorées, vigoureuses, plus agitées... L'imagination délirante pèse par son absence. Il n'y a qu'apparence, repiquage, création figée, répétitive, affadie, renâclant sur toute nouvelle audace. Et il s'agit d’un gargarisme de succès passés, d’un emprunt au passif de gimmicks édulcorés, désuets, minables. Est-ce cela l’impasse ? Peut-être... Waters et sa bande n'arrivent plus à découvrir ;

l’aventure interspatiale touche à ses limites, faibles limites, et les musiciens reviennent inlassablement sur leurs pas. Leur infini prend l’aspect d’un espace étroit, et, à leur quête s’ajoute une pointe d’absurdité.

Manque une effervescence, celle-là même qui vibrait dans les compositions de Syd Barrett, cette folie recherchée, et pourtant si spontanée, et en fait, si peu riche en émotions apparentes. La musique du Pink se complaît dangereusement dans des langueurs plus ou moins fascinantes, plus ou moins hypnotiques, fidèle à une constante mélodique bien appropriée basée sur une amplification graduelle de l’intensité sonore, décalage progressif des notes qui restituent de lentes montées grandioses, sans brusquerie intérieure, harmonieuses.- S’il y a des déchirements, des éclatements, ils s'atténuent dans cette joliesse mélodique qui se répand en larges nappes apaisantes, qui flirte avec l’espace et le silence, qui engendre la distance et la durée... Manque un mouvement intérieur, un grand désarroi, un tourment, ce mouvement perpétuel, ce grouillement incessant de sons, d'élans, de reprises, d’états qui n’existe qu’au-delà du miroir, cette folie qui anime les dimensions du corps et de son environnement, cette violence inhérente à la déraison. Manquent des climats explorés, triturés, malaxés, violés, qui appartiennent aussi à la beauté. Manque une créativité d'esprit foisonnante dans sa richesse thématique, différente de celle qu'accusent Waters et ses collègues.

Les débordements d’imagination d’un Barrett émerveillent par leur brièveté spontanée, et c'est en cette brièveté qu’ils puisent toute leur portée, toute leur ampleur, toute leur justesse. Les mélodies font preuve de diversité, d’audace, à tout point de vue. Sans doute parce que Barrett compose tout près de ce qu'il vit. Sa musique n’a pas de prétentions déterminées. Elle s’identifie au narcissisme de Syd, devient image de ses délires. Et Barrett, simple, trouble, magique. habite sa musique comme celle-ci habite en lui... C’est cette force qui manque au Pink Floyd. Là où un recul pourrait être jugé bénéfique pour certaines formes musicales, chez eux, il demeure préjudiciable parce que les quatre musiciens appellent un pouvoir critique poussé à l’extrême, ce qui ôte toute surprise, toute spontanéité aux morceaux interprétés. L’univers que les musiciens explorent ne s'immensifie pas : les surfaces sonores s'engloutissent à peine après avoir pris forme, elles procurent peu à la découverte. Toujours ces coulées doucereuses, cette lave ralentie, qui halètent quelque peu. fourmillent un instant pour s’éteindre mollement enfin. Tout compte fait, cela atteint la banalité, à la longue. De plus, ce qui chez Barrett s’appuie sur

une expérience personnelle, actuelle — celle de sa déraison —, chez Pink Floyd ressuscite une expérience passée, artificielle dans le processus de cette reviviscence — celle de leur contact avec Tailleurs, la drogue. Ce qui chez Barrett appartient naturel, au monde flou et dramatique de son délire se transforme en perfection excessive, en démesure maladroite, pour Pink Floyd. Une trop grande épuration des sons reflète, chez eux, les limites de leur forme musicale, de leur conduite de dépaysement, et invite à ne plus pouvoir varier les expressions. Il n'y a pas d’écartèlement, d’arrachement ; il y e seulement un somptueux délayage (digne d’anciens étudiants en architecture), avec une étincelle, un trépignement, un rugissement, par moment.

Et sur scène — car il faut bien aussi cerner leur prestation autant que leur musique — les musiciens parcourent le vide qu’ils créent par leurs constantes musicales, par leur froide monotonie. Alors qu’ils devraient être arrachés de toute part par quelques bouffées et décharges de leurs mélodies, ils demeurent arc-boutés sur leurs instruments, immobiles, seulement conscients d’être des professionnels. Les morceaux se succèdent, sans passion, telles des litanies. Leur course rampe, et les flammes restent intestines ...  Careful with that axe, Eugene, A saucerful of secrets, Set the control for the heart of the sun.

Cymbaline rayonnent par la prodigieuse technique sonore du groupe. C’est plus l’environnement électronique que les instruments eux-mêmes qui donnent profondeur à l'univers des sons. Que serait le jeu de batterie de Mason sans cette réverbération qui renvoie cinq ou six fois un coup de baguette ?... Son battement, dépouillé, finalement peu varié, peu technique, avalanche et roulements sur les toms, bourrasques intermittentes sur les cymbales, rendu par rythmes lâches, perdrait toute amplitude, tout impact sans cet -écho qui répercute dans toutes les poitrines la violence de la frappe. On peut reprocher à Wright une utilisation pas toujours heureuse de son Leslie : les effets démolissent quelque peu l’épanchement de l'orgue, notamment au cours de « Saucerful of Secret ». Le Leslie ne devrait pas devenir un apport systématique. Gilmour fait aussi plus appel aux effets, son jeu de guitare bien particulier, attaché à faire jaillir les sons du lointain intérieur, ne lui autorise guère de soli. Waters qui semble être la personnalité du groupe si on se réfère à toutes les compositions qu'il donne au groupe, apparaît quelque peu discret sur scène, cela tient à la fois à l'instrument qu'il pratique', et au peu de parties chantées des interprétations.

En seconde partie de leur spectacle,  Atom Heart Mother rassemble tous les éléments d’une tentative ambitieuse.

Le morceau joué — toute la première face du 33 tours — irrite quelque peu par les juxtapositions qui s'accointent. Œuvre très proche des essais symphoniques amorcés par Deep Purple ou Renaissance, le titre lance un défi aux grandes fresques classiques, avec un orgue qui s'insinue un peu partout, sur des figures mélodiques répétitives assez simples, qui s'élance dans de grandes envolées propulsé par des cuivres et des choeurs qui confèrent à l'ensemble une majestuosité éclatante, avec une guitare avide d'ivresse, d’éparpillement, et sans cesse retenue, avec une batterie plus discrète qu'à l'accoutumée, pauvre dans sa libération. Cela permet à la beauté d’être toujours bien maniée, en dépit d’un thème qui donne lieu à peu de diversité ... En définitive, cette prestation laisse quelque peu désabusé. Elle ne possède pas l’attrait du spectacle de l'an passé avec tous ses rites, ni la fascination du concert de 1969 dans une salle beaucoup plus réduite, avec un light-show éblouissant, et un public plus attentif.

Après son passage sur scène. Mason, quelque peu marqué, me confie avoir trouvé le public sensiblement chahuteur et bruyant mais, dans l'ensemble, il pense que le Français reçoit assez bien ce qu'ils font. Si leur répertoire scénique n'a guère gagné en compositions nouvelles, en revanche, le groupe travaille sur un nouvel enregistrement, dans la même perspective que les précédents. Il ne faut pas espérer un progrès net. A son avis, cela est impensable : l'inspiration n’est pas faite de sursauts, mais suit une certaine ligne continue. Il est inconcevable de progresser à pas de géant, de modifier leur musique systématiquement, surtout au stade où le groupe parvient. Lorsque le nom d’Amon Düül est prononcé il avoue ne rien connaître de cette formation et paraît peu curieux d’en connaître l'orientation. De même, il affirme ne guère se préoccuper des groupes anglais, et ignorer tout de la musique pop française. Quand il est fait allusion à Syd Barrett, il se réduit à dire qu’il ne sait pas trop ce qu’il devient, ce qu’il fait, et se retranche dans un large sourire pour repousser toute autre question à ce sujet. Il m’indique que le groupe ne restera pas longtemps en France, à peine la nuit, et qu’ils doivent tous se rendre prochainement à Monterey pour assister au festival de jazz. Rien de plus... Mason, un personnage bien à l'image de la musique du groupe : tout en douceur et quiétude...

C’est un concert du Pink Floyd, une paisible soirée, un peu glacée. Espérons et attendons pour la suite …»

«Pink Floyd, espoir et attente», Best, July 1971.


It was the only performance of Atom Heart Mother with orchestra in France. 18,000 attends for this gig

15 June 1971 Le Cloître, Abbaye de Royaumont, Asnières-sur-Oise, France

Pictures by Bernard ALLEMANE (left) and Goksin SIPAHIOGLU (right)

« Le 15 juin, à l'abbaye, une soirée animée par l'O.R.T.F. se terminera par des spectacles au milieu des sculptures fluorescentes de l'Américain Ferri, avec notamment la participation de Pierre Fresnay, Aldo Ciccolini et les Pink Floyd »

« La fondation Royaumont lance une campagne en faveur du mécénat », Le Monde, 8 June 1971


A photo session is set in the garden of the Abbaye the afternoon before the show (the French actress Jeanne Moreau is seen on some shot).

Pictures by Goksin SIPAHIOGLU

19 June 1971 Palazzo delle Manifestazioni Artistiche, Brescia, Italy


Nick Mason:

« Sinceramente non te lo saprei dire, ma ci piacerebbe fare una scappata. Ancora ricordiamo il composto pubblico di Brescia che ci ha permesso di suonare uno dei nostri migliori "set". Ci avevano avvisati sulle cacofonie che possono generarsi nei concerti italiani, ma quella tournée ci ha lasciato solo buoni ricordi »

« Alla riperca dell'arpa d'erba », Ciao2001, 7 January 1973

20 June 1971 Palaeur dello Sport, Rome, Italy

The Rome concert marked the last time the band performed Astronomy Dominé live until the first date of « The Division Bell » tour at Miami.

Pink Floyd's scheduled appearance at the « Glastonbury Fayre » at Worthy Farm failed to take place because the band's equipment was delayed in Europe.

23 June 1971 Main Hall, Hatfield Polytechnic, Hatfield, England

26 June 1971 « Free Concert », Amsterdamse Bos, Amsterdam, The Netherlands

The following convert, is scheduled in the USA on June 28th for a festival called « Celebration of Life ». The participation of the band is cancelled because the fly delay.


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