YEAR 1967 (Part 2)

15.04.1967 « K4 Brighton Festival », Kinetic Arena, Brighton, England

Un film obscur que ce « Promenade ». Réalisé et auto-produit par Donovan Winter, ce court métrage suit un personnage en quête d’une femme. Cette réalisation connu un succès d’estime et fut 

sélectionnée pour la biennale de Venise en 1968. Il fut distribué par la 20th Century Fox à l’été 1968 (en première partie de « La planète des singes »). A un moment le personnage principal rentre dans un club et on entend et voit très très fugacement le Floyd jouer un morceau instrumental (qu’il est très difficile de définir).

Il y a eu un long débat quand à la date et le lieu de la captation étant donné que le groupe joua quatre fois à Brighton cette année-là. La date semble être celle du 15 Avril 1967 comme l’a indiqué l’actrice Kate O’Mara (bien qu’elle puisse confondre avec une autre date). Même si Austin Parkinson, qui a travaillé sur le tournage, l’a confirmé au spécialiste Peter Prentice sur le forum « missing-episodes »:

Austin Parkinson:

« Je me souviens d’avoir filmé un dancing près de l’hôtel Metropole, c’était à la gauche de l’hôtel dans une petite rue qui menait à Regency Square. Je me rappelle que lorsque je filmais à West Pier, Pink Floyd était en train de jouer et le Pier bougeait salement alors que nous étions en train de filmer un show Kinétic »

  »

Ce festival est un festival d'art contemporain d'origine étudiante. Ici, le groupe joue sur des projections réalisées par le collectif « Light/Sound Workshop » en collaboration avec I'artiste Bruce Lacey et le groupe Pyramid. Le film est à présent dans le fond des « Archives Huntley » (sous le numéro 19576), tandis que le négatif est détenu par le BFI sous la référence 42012. Le réalisateur a perdu sa dernière copie dans les années 90 et est décédé en 2015.

This movie called « Promenade » is pretty obscure. Directed and self-produced by Donovan Winter, this short film follows a character in search of a woman. This realization had some critics success and was selected for the Venice Biennale in 1968. It was distributed by 20th Century Fox in the summer of 1968 (support for « Planet of the Apes »). At one time, the main character goes to a club and we can heard and seen some glimpses of Floyd playing an instrumental piece (very difficult to distinct). There was a long debate about the date and place of this capture since the band played four times in Brighton that year. The date seems to be that of 15 April 1967 as stated by the actress Kate O 'Mara (although it may be confused with another date). 

But Austin Parkinson, who worked on the set confirmed to the specialist Peter Prentice on the « Missing-episodes » forum:

« I remember shooting at a disco next to the Metropole Hotel, It was to the left of the hotel in a small street leads into that Regency Square. I remember when shooting on West Pier Pink Floyd were giving a performance and the  pier Was shaking badly as we were shooting a Kinetic light show »

This festival was a contemporary art festival leaded by a group of student. Here the band played on projections realised by the collective in collaboration with the artist Bruce Lacey and the band: Pyramid. The film is present in the HuntleyArchives’ vaults (under number 19576) while the negative is held by the BFI under reference 42012. The director lost his last copy in the '90s and died in 2015. The director was contacted by the collector Hallucalation who stated that he shot about 2 hours of film there and Pink Floyd was totally invisible in his film.

24.04.1967 « The True Life of Percy, the Rat Catcher » shooting

Plusieurs articles font mention de ce projet de manière assez précise. Pour plus d'informations, voir la page :  Pink Floyd : les projets abandonnés .

Many newspapers stated the band shot a pilot. See the page The cancelled projects.

29.04.1967 « Fan Club », VARA TV Studios, Zaandam, Netherlands

Émission diffusée le 5 Mai. Le groupe a diffusé le clip d'Arnold Layne et a joué Candy and a Current Bun. Selon des sources très proches, leur passage est considéré comme définitivement perdu (effacé, donc). Un célèbre fan néerlandais du Floyd, Daniel Van Eijmeren a contacté la chaîne et on lui a confirmé que la bande existe encore dans les archives de « VARA » mais qu’il ne prévoit pas de la rediffuser ni de faire des copies pour des raisons juridiques. Il s’est avéré en réalité que cette bande n’existe plus.

A famous Dutch fan, Daniel Can Eijmere has called the TV  who said a copy still exists in their vaults but couldn’t make a copy or rebroadcast it because of copyright raisons. This tape has been really destroyed !

29.04.1967 « Arnold Layne promo clip », St Michael's Church, London, England

Source : DVD  « Wondering and Dreaming».
Source : DVD  « Wondering and Dreaming».

Un autre clip pour Arnold Layne filmé le 29 Avril 1967 près de l'église St Michael's Church. Ce film a été diffusé dans l'émission « Fan Club » de la TV hollandaise. Ce clip a été rediffusé dans l'émission « Bouton Rouge » le 21Mai 1967. Présent sur le coffret « Pink Floyd - The early years 1965-1972 ».

Another promotional film was recorded for the song, this time filmed on 29 April near St Michael's Church in Highgate. Rebroadcasted at the french TV in « Bouton Rouge », May 21th 1967.

29.04.1967 « 14 Hour Technicolour Dream », Alexandra Palace, London, England

Source  :  «  Col Cuore in Gola  »  Movie.
Source  :  «  Col Cuore in Gola  »  Movie.

Source: « Col Cuore in Gola » Movie.

Source: « Tonight, Let's All make love in London  »

Source:  « Man Alive - What is a Happening ? »

Source: « Eight Miles High »

Source: « Now Time »

Source: 9 August 1967, « Panorama », BBC TV

Source: Clip AB251.3 KinoLibrary

Les seuls extraits qui nous sont parvenus viennent du film de Peter Whitehead. Malheureusement, celui-ci ne contient rien montrant le Floyd. Cependant, on sait que la BBC a dépêché une équipe sur place pour filmer et interviewer certains participants. Cela a eu droit à un épisode spécial de de « Man Alive », diffusé le 17 Mai 1967 (cf. ci-dessous) et de « Look at the Week »le 21. 

Ils ont également établi un duplex en direct lors du journal de 21 heures. 

Une équipe italienne a également eu les droits pour filmer l'intégralité de l'évènement. Étant donné que Pink Floyd était la tête d'affiche, on peut raisonnablement penser que la prestation du groupe a été (au moins partiellement) captée même s'ils sont montés sur scène très tard (en fait le lendemain à 3 heures du matin). 

D'ailleurs, on peut se demander s'il ne s'agissait pas de la source utilisée dans le film franco-italien « Col Cuore in Gola » où l'on voit de large extraits de cet événement (plus ou moins intégré dans l'histoire, un procédé certainement inspiré de « Blow Up » de Antonioni lors de la séquence avec les Yardbirds).  Malheureusement, les passages ne concernent que le groupe Soft Machine. 

Il existe également un documentaire allemand qui évoque cet évènement, intitulé « Die blumenkinder von London - Hippies of London » qui présente des images d’ambiance. Il y a également l’émission « Panorama », diffusé le 9 août 1967 à la BBC. Le fonds KinoLibrary présente lui quelques secondes filmées dans la foule lors de l’arrivée de John Lennon (Clip ref AB251.3. ).

Enfin dans le reportage de la BBC intitulé « Now TIme » consacré au tournage de « Blow Up », on peut voir quelques images inédites accompagnées de la version studio de Reaction in G (la version Blu-ray sortie chez l’éditeur Criterion présente une version plus longue de ce titre).

The only viable extracts that have come down to us from Peter Whitehead's film. Unfortunately, it don’t show the Floyd’s gig. However, we know that the BBC hired a team to film and interview certain members. This was included to a special episode of the TV show called « Man Alive », broadcasted on May 17, 1967 (see below) and « Look at the Week », on May 21th.

A live duplex was set for the 9 p.m. TV News.

An Italian team also had the rights to film the entire event. Given that Pink Floyd was the headliner, we can reasonably think that the group's performance was (at least partially) captured even if they went on stage very late (in fact the next morning at 3 am).

Besides, one can wonder if it was not the source used in the Franco-Italian film « Col Cuore in Gola » where we can see large extracts of this event (more or less integrated in the history, a process certainly inspired by the « Blow Up » of Antonioni with the Yardbirds sequence). Unfortunately, the passages only concern the Soft Machine group.

There is also a German documentary that evokes this event, entitled « Die blumenkinder von London - Hippies of London » which presents atmospheric images. There is also the program "Panorama", broadcast on August 9, 1967 on the BBC. The KinoLibrary fonds presents a few seconds filmed in the crowd during the arrival of John Lennon (Clip ref AB251.3.). Finally in the BBC report entitled « Now TIme » devoted to the shooting of « Blow Up », we can see some new images accompanied by the studio version of Reaction in G (the Blu-ray version released by the publisher Criterion presents a longer version of this title).

« Seven thousand people, including three " Man Alive " film crews stayed up all night recently at Alexandra Palace for « A Happening ». It meant participating in a 14-hour « Technicolour dream » and the remarkable film which resulted can be seen at 8.5. The idea started in California with the Beautiful People, and at the Alexandra Palace Marathon the leaders and apostles of the movement, Susie Creamcheese, the Fuzzdeath Ballet, the Flies, the Pink Floyd and Dick Gregory, appeared among their disciples. There were never fewer than two or three pop groups playing: mountains of bananas: concerts with coloured lights; and men indistinguishable from women »

« Walter’s Weakness », Coventry Evening Telegraph, 17 May 1967

14.05.1967 « Look of the Week », BBC Lime Grove Studios, London, England

« Man Alive »

« Look at the Week »

Certainement la vidéo des premières années du groupe la plus diffusée. La diffusion de cette bande a commencé dans les années 80 à la TV italienne sur la RAI UNO, puis sur Channel Four le 1er Janvier 1990 dans l'émission « An A to Z of TV » et ensuite dans la série documentaire de la BBC « Sound of the Sixties » le 23 Novembre 1991 lors du huitième épisode 8 intitulé « Hip to the Trip »

Présent  sur le coffret « Pink Floyd - The early years 1965-1972 ».

The most spreader footage of the early years of Floyd. The footage was first shown on Italian TV during the 80’s. Then, BBC TV has shown some segments in their « Sound of the Sixties » in 1991.

14.05.1967 « Bouton Rouge », ORTF, Paris, France

Diffusion d'un extrait du groupe dans la rubrique « Jukebox » de l'émission. An extract broadcasted in the « Jukebox » Topic during this show

17.05.1967« Man alive », BBC 2 TV, London, England

Première diffusion des images de l’évènement « 14h Technicolor Dream ». First pictures broadcasted of the «14h Technicolor Dream».

21.05.1967 « Bouton Rouge », ORTF, Paris, France

Source  :  «  H alaculation 2015 Transfert  » .
Source  :  «  H alaculation 2015 Transfert  » .

Diffusion en France du clip alternatif de Arnold Layne filmé le 29 Avril 1967 près de l'église St Michael's Church. 

French broadcast of the alternat promo film for Arnold Layne filmed on 29 April near St Michael's Church in Highgate

29.05.1967 « Barbeque '67 », Tulip Bulb Auction Hall, Spalding, Angleterre

Un enregistrement amateur muet en 8mm filmé par Bill Hardinge et durant près de 9mn existe de façon certaine. On ne sait pas néanmoins si la prestation du Floyd a été captée ou non.

An amateur record by Bill Hardinge was made in 8mm (silent). No one know if we can see the performance of the Floyd.

xx.06.1967 101 Crowelle Road, Cambridge, England

Source  : «  Syd Barrett First Trip  »
Source  : «  Syd Barrett First Trip  »

Avant le concert du Floyd au festival de Knebworth, le 30 juin 1990, un film d'une vingtaine de film réalisé par Storm Thorgeson fut projeté. Au sein de ce montage de films promos, de coupures d'articles de journaux apparaît un film amateur. Celui-ci a été vraisemblablement filmé à Cambridge par Storm ou Nigel Lesmoir-Gordon et montre la « Mafia de Cambridge » (selon les termes de Gilmour) dans le jardin de David Gale au 101 Cromwell Road. On peut y voir, entre autres, Syd, David Gale et Lindsay Corner.

Before the set of Floyd for the 1990's Knebworth festival, a 20 minutes-movie directed by Storm Thorgerson was shown. Along some promo videos, magazine cuttings appears a homemade movie. Certainly Shooted by Storm or Nigel Lesmoir-Gordon, we can see « The Cambridge Mafia » in the garden of the David Gale’s house (101 Crowelle Rd's House). Syd, David Gale and Lindsay Corner among others appears .

06.07.1967 « Top of the Pops », BBC  Lime Grove Studios, London, England

LA grande découverte de ces dernières années même si certains collectionneurs possédaient la bande depuis le début des années 1990. 

C'est l’ « Institut Britannique du Film » (le BFI) qui a retrouvé par hasard cette bande qui contenait d'autres extraits de l'émission (notamment Une version de A Wither Shade of Pale de Procol Harum). La bande était la propriété de l'archiviste Bill Harrison. Le BFI l'a retrouvé et a montré la vidéo lors d'un de leurs fameux évènement annuel « Missing, Believed Wiped » du 9 janvier 2008. 

Le management de Pink Floyd a ensuite récupéré cette bande. Présent sur le coffret « Pink Floyd - The early years 1965-1972 ».

THE great discovery of the past few years, even though some collectors had owned the band since the early 1990s. 

The « British Film Institute » (BFI) accidentally found this tape, which contained other extracts as a Version of A Wither Shade of Pale by Procol Harum). The band was owned by the archivist Bill Harrison. The BFI found it and showed the video at one of their famous annual event « Missing, Believed Wiped » on 9 January 2008. The management of Pink Floyd then recovered this band. Present on the box « Pink Floyd - The early years 1965-1972 ».

Dick Fiddy (BFI’s curator):

« We gave the tape to the archive boffins. It was in a dreadful condition, with the oxide falling off. The best possible picture quality was recovered »

« Rare Discovered ! », Mojo Magazine, October 2007.


Steve Bruyant (BFI’s curator):

« This is an enormously significant discovery that will generate huge interest amongst music fans all over the world, even though the surviving material is in poor condition. Footage of Pink Floyd from this era is extremely rare »

« Rare Discovered ! », Mojo Magazine, October 2007.

- Thanks to Hallucalation for his corrections for the 1967 pages  -

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