YEAR 1967 (Part 4)

27.09.1967 Fifth Dimension Club, Leicester, England

Il y aurait une bande 8mm de ce concert. Improbable! A 8mm tape could exist. Highly unlikely.

Cliché du concert du 27 Septembre 1967 au club Fifth Dimension.

xx.10.1967« Scream Thy Last Scream » promo clip

Spike Hawkins, poète et ami de Barrett, affirme qu'il a participé à un film promotionnel inédit pour ce titre, réalisé certainement par Stacy Marking. Il est quand même curieux qu'ils aient tourné un film sur un morceau resté inédit. A moins que le groupe ait décidé d'abandonner au tour dernier moment ce projet.

The poet Spike Hawkins (friend of Syd) recalls being involved in a never seen promo film for this title directed by Stacy Marking. It seems to be weird to shot a promo clip about a unreleased song. except if the Floyd's management had shelved the project later.

xx.10.1967 Another promo clip

Spike Hawkins, poète et ami de Barrett, affirme qu'il a participé à un film promotionnel inédit pour ce titre, réalisé certainement par Stacy Marking. Il est quand même curieux qu'ils aient tourné un film sur un morceau resté inédit. A moins que le groupe ait décidé d'abandonner au tour dernier moment ce projet.

The poet Spike Hawkins (friend of Syd) recalls being involved in a never seen promo film for this title directed by Stacy Marking. It seems to be weird to shot a promo clip about a unreleased song. except if the Floyd's management had shelved the project later.

01.10.1967 Saville Theater, London, EN

Selon le livre «Embryo - A Pink Floyd Chronology », Yoko Ono aurait filmé au moins un des deux concerts. According « Embryo - A Pink Floyd Chronology » book, Yoko Ono has filmed one of these two gigs.

17-20.10.67 « Belgian TV appareance »

L'édition du 16 Septembre 1967 du « New Musical Express » rapporte que le groupe apparaîtra à la télévision belge et néerlandaise pendant le mois d'octobre. L'édition du 7 Octobre de ce même magazine précise les dates du 17 au 20 Octobre.

Cela semble erroné étant donné que le Floyd avait prévu sa tournée américaine à la fin de l'année. 

Néanmoins, les calendriers des groupe dans ses années 60 était assez délirant pour que le Floyd ait fait l'aller-retour dans la journée (cf. la journée du 29 Avril 1967).

The issue of«New Musical Express» dated of September 16 1967 reports the band will appears on Belgian and Dutch TV in October. It confirmed by the next edition. This seems wrong when we know the planning of the band at this time.

xx.10.1967 « Jugband Blues Promo Clip », Central Office of Information, London, England

C'est dans le Melody Maker du 9 Décembre 1967 que l'on apprend que le groupe a enregistré un clip dans le cadre d'un programme d'échange culturel. Filmé juste avant la tournée américaine.

Présent  sur le coffret « Pink Floyd - The early years 1965-1972 ».

Alan Walsh :

« I met Barrett and guitarist Roger Waters with managers Peter Jenner and Andrew King at the Central Office of Information in Lambeth. The had been viewing a colour film insert of the group for a magazine programme on Britain networked across America and Canada. The number they filmed was Jugband Blues written by Barrett which manager Jenner said he had wanted to release as a single instead of Apples and Oranges … It is almost a poetic recitation by Barrett with avant-garde sound effects by the group .. After the filming, we retire to nearby coffee bar …»

« Interview with Alan Walsh », Melody Maker, 9 December 1967.

Ce film est finalement ressorti dans le circuit des collectionneurs en 1999 après une intense recherche de la part des grands collectionneurs du groupe.

Vernon Fitch:

« In 1968, two members of « The Manchester Arts Lab » traveled to London to try and obtain some films to show at the Art Lab. They managed to borrow a 16 millimeter print of the Beatles, Magical Mystery Tour, loaned to them by a friend of The Beatles. They also visited Blackhill Enterprises, where they were loaned a copy of the Jugband Blues promo film. They returned to Manchester with these films and showed them on a regular basis for quite some time at the Manchester Arts lab. Eventually, the Magical Mystery Tour film was returned to the Beatles, but the Jugband Blues film remained in the possession of one of the organizers of the Arts Lab until 1999, when it was re-discovered and transferred from film on to videotape.  The video transfer of the Jugband Blues film looks pretty good, although it does suffer somewhat from age. Parts of it are dark, while other parts show scratches and other imperfections that were on the film. But for a film that is 34 years old, it still looks remarkably good. 

The audio for the Jugband Blues film, however, is another story. The soundtrack that is on the film has badly deteriorated. The person with the video master referred to the sound as "shot to pieces and like listening to mud." In order to try and improve the sound quality, a new soundtrack was dubbed onto the video. The audio of Jugband Blues that was used for the new soundtrack came from a bootleg recording of the song, and is most likely the version from the BBC recording session on December 20, 1967. While the new soundtrack sounds clear, it does suffer from occasional dropouts, and it is out of synch with Barrett's lips as he sings during various points in the film ». 

 « A Fleeting Glimpse », PinkFloydz Website, 1999.

xx.11.1967 « Jimi Hendrix 8mm footage »

On sait, grâce à Mitch Mitchell, que Jimi Hendrix a filmé le Floyd (et notamment Barrett) pendant la tournée avec sa caméra 8mm. Ces bandes ont été laissé par Hendrix chez sa petite amie, Kathy Etchingham, lorsqu’il a quitté définitivement l’Angleterre en mars 1969. Elle les a stocké près d’un radiateur ce qui a eu pour conséquence de tout effacer! Tout a été perdu et pas seulement pour les fans du Floyd mais également pour ceux du guitariste car il avait l’habitude de beaucoup filmer! Une bande amateur prise dans le bus de la tournée a été vendue sur eBay il y a 15 ou 18 ans (le contenu est resté inconnu).

Jimi Hendrix has made some films with the band in. When Hendrix leave England in March 1969, he left all his footage in the girlfriend's flat. She had bad stored it. Everything was erased ! A private footage from tour bus had been put up on Ebay about 15-18 years ago. No one knows about contents

Nick by Jimi … Jimi by Nick

Syd Barrett :

« Lindsey Kroner and i used to sit in the back of the bus, with him up front : he would film us »

« Interview with Mick Rock » ; Rolling Stone Magazine, December 23rd 1971.


Bernard White :

« I know Jimi Hendrix did have a small film camera and filmed the tour. Noel Redding had the tapes.I think they were stolen. 

Maybe a girlfriend might have them somewhere »

« Interview w/. Bernard White by Grimble Gromble », VegetableFriends group, 2003.

04.11.1967 « American Bandstand », NBC TV, Los Angeles, USA

Source  : TV VH1
Source  : TV VH1

Les copies existantes ont beaucoup souffert lors des différents transferts. Néanmoins, il existe une copie de seconde génération qui est de moins mauvaise qualité et qui est complète (introduction par Dick Clark, play-back et interview); elle fut utilisée par VH1 Classic ou la BBC dans le cadre du documentaire « The Story and the Evolution of the Rock'n Roll » (en 1995) . Les autres copies comportent un TImeCode. L'émission fut originellement diffusée en couleur mais a été sauvegardée en noir & blanc.  Si la bande est assez connu, elle serait  incomplète puisque le groupe jouerait (mimerait) ensuite See Emily Play avec des effets videos en surimpression. Vernon Fitch, le seul à avoir la bande dans son intégralité affirme pourtant que non.  Présent  sur le coffret « Pink Floyd - The early years 1965-1972 ».

The existing copies has suffered of many transfert. A second generation of the tape (with a better quality) exists. This copy was used by VH1 or BBC for his doc called  «  The Story and the Evolution of the Rock'n Roll  » (in 1995).  The others copies show a Timecode. The original broadcast was in colour, but the show was copied in B & W only. The tape is widely common but would be incomplete since the band would plays (or mime) See Emily Play with some video effects. Vernon Fitch who has seen the complete clip is not agree with this state.

05.11.1967 Pacific Ocean Park, Santa Monica, USA

Source  :  «  The Pros & Cons of Hitch Hiking  »  EPK +  «  Over the Wall  »  MTV.

De très rares images 8mm montre le groupe marcher sur une plage. Ces images sont issues de l'EPK « The Pros & Cons of Hitch Hiking » réalisé  pour la sortie de l'album de Roger Waters en 1984. D'autres images ont été utilisées également dans le documentaire « Over the Wall » datant de 1988 et diffusé sur MTV. Ces vidéos ont du être réalisées par Storm Thorgerson. En effet, lors de la tournée française de 1974, Storm réalisa un film projeté sur l'écran scénique reprenant quelques images de Syd pris de ce film. A noter qu'un célèbre collectionneur du Floyd, EskimoSpy, a réalisé un montage de ces deux sources.

Pendant plusieurs années, ce film fut rattaché à une excursion du groupe au mois de mai au nord de Londres. Le célèbre spécialiste du Floyd (première période), Hallucalation, a récemment déterminé la date et le lieu exactement en s'appuyant sur les infrastructures de ce parc d'attraction abandonné que l'on voit en arrière-fond. Il est à noter que c'est la vue d'une des attractions qui inspirant quelques années plus tard le titre Octopus à Syd Barrett ...

Some brief glimpses show the band walking and having some fun on a beach. The source of this footage come from the  «  The Pros & Cons of Hitch Hiking  » EPK released for the release of the first solo effort of Waters. Others stills were used in the infamous documentary  «  Over the Wall  » (1988), broadcasted on MTV.  This film was surely directed by Storm Thorgerson. He used some frames for the Shine on (Part 1) screenful during the 74' French Tour. A famous Early-Floyd Era,  Hallucalation, discovered the exact date and location thank to the amusement park structures. Incidentally, it was the prime source of inspiration for the first single of Syd.

05.11.1967 Cheetah Club, Venice, Santa Monica, USA

Il y a quelques années, un documentaire montra, semble-t-il, quelques secondes de la prestation du groupe au Cheetah Club avec les artistes Michiel Blodgett et The Clingers. Ces extraits auraient été diffusées dans l'émission « Groovy » sur KHJ TV le 16 Novembre. Si cela est vrai, ce concert fut celui où Syd Barrett eut son fameux Mandrax incident (qui ne pourrait bien n’être qu’une rumeur).  

Donc, il semble peu probable que leur prestation fut filmée.

There is a rumour about a documentary who shows some segments of the Cheetah Club with Michiel Blodgett and the Clingers. Some extracts would had been show in « Groovy » on KHJ TV, 16 November.

06.11.1967 « Pat Boone in Hollywood », KHJ TV Studios, Los Angeles, USA

Le passage du groupe dans cette émission a été confirmé par l'animateur/chanteur Pat Boone lorsqu'il a indiqué qu'il avait apprécié sa rencontre avec le groupe qu'il a consideré comme très professionnel et gentlemen.  

Le groupe a mimé Arnold Layne et See Emily play. Lorsque la BBC a voulu réaliser un documentaire sur Syd Barrett, elle a retrouvé la personne en charge de l'archivage de ces documents videos qui lui affirmé que tout avait été détruit! 

Apparemment Pat Boone a gardé quelques copies pour son usage personnel mais pas cette bande malheureusement !

The appearance of the band was confirmed by the showman Pat Boone. He said he has highly appreciated his meeting with Floyd where the band mimed  Arnold Layne and See Emily play. 

When the Beebs made research for a later documentary, the archivist said all the tapes were destroyed! Even Pat Boone, who kept some tapes for his personal collection had not the Floyd !

Pat Boone:

« Le groupe a été très coopératif, même Syd, et a fait une grande impression au public de nitre studio, ce qui a contribué à faire disparaître les appréhensions grandissantes au sujet des attitudes antisociales des groupes de rock anglais. Même si je ne me rappelle pas avoir discuté avec Syd, je me rappelle au moins que leur apparition a reçu un très bon accueil, et qu'ils se sont comportés en parfaits gentlemen »

« Late Night », Interview with John Allan.


Waters:

« We did the Pat Boone show, and we were taping the show, and he would do the run-through and Syd would stand with his Telecaster with silver bits all over it and mime happily. «Cut, cut, we are going to do it now …» He knew perfectly well what was going on, he was just being crazy and they did four or five takes like that. Eventually I mimed it »

« Pink Floyd - The Early Years », Barry Miles

07.11.1967 « American Bandstand », ABC TV Studios, Los Angeles, USA

Apparition encore catastrophique de la part de Syd Barrett. A hazardous performance due to the weird behavior of Syd.

Dick Clark  :

« Nous n'avons quasiment pas eu le temps de discuter. Notre seule conversation fut un bref entretien à la télévision. Cet entretien n'était pas très riche, parce que nous n'avions pas eu l'occasion de discuter avant le direct. Je ne me souviens pas que Syd Barrett ait raté son play-back sur les paroles de Apples and Oranges. Mais il avait vraiment l'air léthargique »

« Dark Globe », Julian Palacios

08.11.1967« Boss City », KHJ TV Studios, Los Angeles, USA

Diffusé le 11 Novembre. Rick Wright a mimé le play-back à la place de Syd sur Apples and Oranges. Les autres invités étaient The Standells, The Stone Poneys et Bobby Hebb.

Broadcasted on 11 November. Rick Wright has mimed Apples and Oranges instead of Syd. The others guests were The Standells, The Stone Poneys and Bobby Hebb.

Andrew King

« est arrivé le moment où il fallait tourner la prise et Syd avait disparu. Alors, je suis allé voir le directeur qui était un mec d'Hollywood à l'ancienne et j'ai dit: « notre leader n'est plus là  » et il a dit  « Ok, il va revenir dans quelques minutes, c'est çà ?  » Cela aller tellement au-delà de ses capacités de compréhension qu'une telle chose puisse arriver qu'il était pratiquement sous le choc. Tu ne peux pas quitter le plateau d'un prime-time, c'est impensable. Mais Syd l'a fait. Je pense juste qu'il s'emmerdait et il ne le supportait plus  »

« Scream thy last scream», Uncut, Novembre 2016.


Andrew King

« It came time for the take and Syd had disappeared. So i went up to the director who was classic Hollywood, and said:  « our lead singer isn't here  » and said  « OK. He'll back in a few minutes, will he ?  » It was so beyond this guy's comprehension that something like this could happen that he practically passed out in shock. You don't walk out of prime-time TV shows. It's unheard of. But Syd did. I just think he thought it was boring and he couldn't be bothered  »

« Scream thy last scream», Uncut, November 2016.

09.11.1967 Fillmore West, Los Angeles, USA

On pense, raisonnablement que le groupe a été filmé sur la scène du Fillmore West. Un documentaire de l'Associated Press sur la scène hippie diffusé le 14 Novembre a pu faire croire à une apparition filmée du groupe. Malheureusement, seul un plan sur une publicité annonçant le show du Floyd y est inclus. 

It seems the band was indeed shot on the scene of Fillmore West. A documentary by Associated Press about the hippy moment was broadcasted on 14 November. Unlikely, no sequence on the Floyd was shown

Interviewer :  «  There was a rumour that all concerts in Fillmore were taped ... » 

Peter Jenner : « They were indeed. But perhaps that started later, because the Floyd were there quite early. Weren't the archives of the Fillmore called Bear Tapes or something ... »

« An innerview with Peter Jenner », Birdy Hop Website, 25 April 2014.

xx.11.1967 «  Hendrix's English Tour »

Un magazine spécialisé dans l’œuvre d’Hendrix (« Univibes ») indique qu’un film professionnel montrant les sets des différents artistes a circulé aux alentours de 1987. Douteux.

« Univibes », a fan magazine dedicated to Hendrix stated a pro-shot showing all the artists has circulated among collectors in 1987. Dubious.

25.11.1967 Opera House, Blackpool, Angleterre

Contrairement à une légende tenace, le set du Floyd n'a pas été filmé. The Floyd was not filmed (the rumour isn’t true).

Peter Neal (Hendrix's set Director) :

« In my wisdom I’d decided to hire Auricon 16mm cameras, which were incredibly clumsy and had this habit of misting up as soon as you put your eye to the viewer… Also we only had six rolls of film which meant we could only film two numbers so we decided to concentrate on Purple Haze, which was his biggest hit, and Wild Thing because Jimi had recently come back from Monterey and everybody was saying how good it was »

« Experience: The Making of Peter Neal’s 1967 Film »

27.11.1967 « Festival 67’ », Queens College, Belfast, Irland

Un segment de 4 minutes de ce concert existerait et aurait été diffusé en Mai 1983 à la TV française (information confirmée par le fanzine « Late Night »). On ne sait pas pour autant si l’on voit le groupe dessus.

An 4 minutes segment from this show exists. It would be broadcasted on the french TV in May 1983 (as said in the « Late Night » fan magazine).

17.12.1967 39 Stanhope Gardens, Highgate Court, London, England

Le 12 décembre 1967, le groupe est filmé dans la maison de l’ancien logeur (et clavier lors du break de Rick Wright en 1965) du Floyd, Mike Leonard. Cette émission porte sur les expérimentation sonores et lumineuses réalisée par le groupe sur les projections de Mike. Le groupe joue une improvisation écrite par Waters et Mason et sous l’impulsion de Barrett, enchaîne sur une reprise de Booker T & MG. La diffusion eut lieu le 17 janvier 1968 à 18:40 sur la BBC au cours de l’émission « Tomorrow’s World ». On peut s’étonner que cette bande ait survécu étant donné la politique de destruction des bandes par la vénérable chaîne anglaise. En réalité, Mike Leonard a gardé une copie dans sa collection privée qu’il a fait circuler dans le cercle des collectionneurs. Malheureusement, bien que dans un état de conservation parfait, ce film a un Timecode. La première rediffusion eut lieu dans le spécial « Pink Floyd Omnibus » en 1994. Plus curieux, récemment, Jools Holland a montré cette bande à Waters sans Timecode au cours d’une de ses émissions. Quelle en est la source ?  Finalement présent  sur le coffret « Pink Floyd - The early years 1965-1972 ».

On December, 12th 1967, BBC came Mike Leonard’s house to film the band playing on the lighting experimentations of their former landlord. The band has played an instrumental written by Roger and Nick then a cover of Booker T & MG. The first broadcast was on BBC TV for « Tomorrow’s World » show (17 January 1968).

By knowing the BBC’s « wiping syndrome », we can be surprised this footage survives. In fact, Mike Leonard kept a copy in his personal archives. Luckily, he spread it in the collector’s circles. Even in great quality, there is an annoying timecode on it. The first rebroadcast was in the « Pink Floyd Omnibus » (1994). Strangely, Jools Holland has show this tape to Roger Waters without timecode in one of his recent shows. From which source came this broadcast ?

Source : DVD  « Syd Wondering & Dreaming Vol2 »
Source : DVD  « Syd Wondering & Dreaming Vol2 »

Des chutes de l'émission existent en couleur (ce qui laisse supposer que l'émission originale était également en couleur) dans le fonds d'archive « British Pathé » (l e même qui possédait les chutes du clip de  Scarecrow). Pas de traces du Floyd néanmoins.

Colour outtakes of the show are in the « British Pathé » vaults (the same archives who have the outtakes for the promo clip of Scarecrow). No traces of the band however.

22.12.1967 « Christmas on earth (continued) », Olympia Hall, London, England

Source : Huntleyarchives (neonknight upload)
Source : Huntleyarchives (neonknight upload)

Ce concert fut un tournant dans l'histoire du groupe. D’abord car il s’agit du dernier évènement d’importance de la scène underground de Londres, des derniers feux du Summer of Love avant son extinction. Ensuite, et avant tout, car il s’agit de la dernière prestation de Syd dans la configuration originelle du groupe. Ce qui ne signifie pas qu’il s’agisse d’un feu d’artifice dans la trajectoire météorique du leader du Floyd. Bien au contraire, les témoignages concordent pour dire que la prestation du groupe fut catastrophique en raison de l'état mental de Barrett et des conditions d’organisation de ce concert (sono désastreuse, lieu inadapté).

This show was a turning point in the carreer of the band. Testimonies shows the set was a disaster thank to Syd's mental state. David Larcher shot it for the promoters, Image Inc . It was early days and Hendrix was overpriced for those times in the U.K., and there wasn’t enough money to pay everybody. The idea was that they’d sell the film to pay the cost of putting on the show, because shows didn’t make any money. But old film stock was used, which wasn’t very good, so most of the film was pretty useless. The Hendrix clip is the only bit to have surfaced – on Live At Monterey. Chander said he watched it after the festival too. Apparently the guy that produced the filming, one Tommy Weber, stored it in the basement of a friends house where it was repossessed when the guy defaulted on the mortgage.

Interviewer: « Est-il exact que le concert Christmas On Earth, du 22 Décembre 1967, fut ce qui vous a décidé à adopter la "solution Brian Wilson" concernant Syd ? »

Peter Jenner: « C'était à l'Olympia ? »

Interviewer: « Oui, apparemment vous avez pris l'argent et vous vous êtes cassé ... »

Peter Jenner: « Je pense que ce fut un concert très bizarre financièrement parlant. C'est un peu curieux ce qui est arrivé. Je ne peux pas me rappeler exactement ce qui s'est passé, mais je me souviens bien que c'était un peu désastreux. Il n'y avait pas beaucoup de personnes impliqués là-dedans et c'était vraiment le problème. 

Pas beaucoup de gens signifie pas beaucoup d'argent et à cette époque nous étions à court de fric donc nous prenions ce que l'on pouvait trouver »

« An innerview with Peter Jenner  », Birdie Hop Website, 25 Avril 2014.


Interviewer: « Is it true that the Christmas On Earth show, on the 22nd of December '67, was the turning point and that it was decided then to put Syd on a 'Brian Wilson' status ? »

Peter Jenner: « Was that in Olympia? »

Interviewer: « Yes. Apparently you took the money and ran... »

Peter Jenner: « I think it was a financially very strange show. It was all a bit questionable what was happening. I can't really remember what exactly happened, but I do recall it was all a bit of a disaster. There wasn't a lot of people there and I think that was really the problem. Not a lot of people also meant not a lot of money and by that time we were getting short of cash so we needed whatever we could get.

Interviewer: « Legend goes that June Child cashed the money before Pink Floyd started and that she ran away with it. After two or three songs the promoter came to you to reclaim it, because the Floyd was so bad …»

Peter Jenner: « Well, I don't think we ever paid them back! I don't think that ever happened. It was all a bit too rough, they were wrong as well. Congratulations to June for getting the money. I'm sure we were all involved in telling her to go and get it and then... run for it... It wasn't a great gig. »

Interviewer: « Apparently not »

Peter Jenner: « I don't mean just the Floyd, but the whole organisation. It was a disaster, it was run by an amateur who just thought it would be a good thing. Because there weren't that many professional promoters, if you thought you could do it, you did it. After all, Hoppy (John Hopkins) had done things and Joe Boyd had done things and neither of them had ever been promoters before. And we did things and we never had been promoters. It was all very new, so you did what you thought you could do. Then things like Middle Earth came along and that was all done by people who never had done that before. So a lot of people trying things out who did not know what they were doing, including me ... »

« An innerview with Peter Jenner », Birdie Hop Website, 25 April 2014.

Hendrix, la tête d’affiche, était alors hors de prix pour cette époque au Royaume-Uni et il n'y avait certainement pas assez d'argent pour payer tout le monde. C’est précisément pour cette raison que le management du Floyd a littéralement volé son cachet pour éviter que les promoteurs décident de ne pas finalement payer le groupe pour sa prestation désastreuse.

Interviewer: « La légende dit que June Child a encaissé l'argent avec que Pink Floyd ne passe et qu'elle s'est vite barrée avec. Après deux ou trois chansons, le promoteur est venu le réclamer car le Floyd était si mauvais ... »

Peter Jenner: « Bien, je ne pense pas qu'on l'aurait remboursé, je ne pense pas que cela ne soit jamais arrivé. Tout cela était un peu difficile, ils n'allaient pas bien. Félicitations à June pour avoir eu le fric, je suis sûr que nous lui avons tous dit de prendre la tune et se tirer ... Ce n'était pas une grande prestation » 

« An innerview with Peter Jenner », Birdie Hop Website, 25 April 2014.


Interviewer: « Legend goes that June Child cashed the money before Pink Floyd started and that she ran away with it. After two or three songs the promoter came to you to reclaim it, because the Floyd was so bad … »

Peter Jenner: « Well, I don't think we ever paid them back! I don't think that ever happened. It was all a bit too rough, they were wrong as well. Congratulations to June for getting the money. I'm sure we were all involved in telling her to go and get it and then... run for it... It wasn't a great gig »

« An innerview with Peter Jenner »,Birdie Hop Website, 25 April 2014.

De plus, l’organisation de l’évènement faisait en sorte que deux scènes se fassent face à l’un et l’autre bout de ce grand hangar. Etant donné les mouvements de foules engendrés par les concerts donnés à tour de rôle par chaque artiste, le réalisateur décida de monter une plate-forme au centre du hangar afin de filmer les deux prestations sans être gêné par la nécessité de modifier la mise en place de l’équipe de tournage lors de chaque prestation.  Il en résulte une captation lointaine, agrémenté de zooms intempestifs et augmenté de quelque plans pris du côté de la scène. Après montage de la pellicule de douze heures, il s’avéra que le résultat fut pour le moins décevant.  Le film ne fut donc pas diffusé. 

Que resta-t-il alors de ces bandes ? Chas Chandler a affirmé qu'il a vu le film quelques semaines après sa captation. Joe Boyd possédait quant à lui ces bandes dès 1968 et les a projeté en de rares occasions.

John Love (Co-organisateur):

« Le vrai désastre, en fin de compte, était que le film n'était pas bon. La personne qui était en charge de la captation a acheté un stock de film d'occasion qui, s'il avait été en bon état, aurait fait de nous des millionnaires. Très peu était utilisable »

« Christmas on Earth Continued », Record Collector, December 1997.


Keith West(Performer)

« On a fait un film dont avons enregistré la bande-son. Après le show, nous sommes tous allé dans la maison de Joe Boyd et l'avons regardé. Je m'en souviens bien car nous étions bronzés! »

« Christmas on Earth Continued », Record Collector, December 1997.

Picture by John Newey

On a perdu la trace de cette captation depuis des décennies. Il n’est pas impossible que John Hopkins possédait une copie issue de cette bande. 

Au début de l’année 1968, Tommy Weber remonta le film pour inclure certaines séquences dans un projet plus large intitulé « Watch out your Ears ». Il pris alors le Hey Gyp de Eric Burdon & The Animals, trois titres de Hendrix, deux de Traffic (plus quelques petits bouts épars). En 1969 Le journal « The Observer » daté du 22 Juin indique qu’une projection d’un concert non daté (prévue du 24 au 28 Juin 1969 au Theatre « Open Space » de Londres) montrera le Floyd ainsi que Jimi Hendrix. 

Etant donné que rien ne fut filmé lors de la tournée anglaise de Novembre-Décembre (sauf de courts passages avec Hendrix), il est possible que cela corresponde au film du 22 Décembre 1967 (pure spéculation). Qu’est-il alors advenu de ces bandes ? Apparemment, le producteur du film, Tommy Weber, avait entreposé cette bande chez un ami qui avait une modeste maison de production.  Alors que Tommy connu une longue descente en enfers en raison de sa consommation intensive de drogues au milieu des années 70, son travail connu une fin inattendue. 

Rumour goes the camera crew bought old film to spare some money, but unfortunately the film negative was so degraded that most of it was for the rubbish bin. A rough cut was made, which was seen by Joe Boyd, but nobody knows if it still exists. Anyway, it is not even clear if the Pink Floyd show was actually recorded or not.

Keith West said he watched film of Tomorrow's set at Joe Boyd's house after the show. Chas Chander said he watched it after the festival too. Apparently the guy that produced the filming, one Tommy Weber, stored it in the basement of a friends house where it was repossessed when the guy defaulted on the mortgage.

"I've heard rumors of a Hendrix interview from that night. Supposedly you can hear Interstellar Overdrive vaguely in the background. If it exists, it's a rare tape. I've never been able to turn it up."

Keith West (Producer):

« in a house that belonged to a friend of mine. But his public company went bust, and the Grosvenor Estate moved in and took everything out of the house. All my archives were in the basement, and they’ve been lost  to this day. Of course, now they would be worth millions. For a start, fifteen hours of Jimi Hendrix on his own. The Beatles, The Stones, Pink Floyd, Graham Bond, Traffic, The Animals. A huge portfolio »

« A Day in the Life: One Family, the Beautiful People, and the End of the Sixties »


John Love (Co-organiser): « The real disaster, long term, was the the film was no good. The person who took care of the filming bought outdated film stock which, had it been good, would have made us all millionaires. Very little was usable »

Keith West (Performer): « There was a film made and a soundtrack recorded. After the show, we went round to (producer) Joe Boyd’s house and watched it. I can remember it vividly because we had a tan! »

Tommy Weber :

« All my archives were in the basement, and they’ve been lost to this day. Of course, now they would be worth millions. For a start, fifteen hours of Jimi Hendrix on his own. The Beatles, The Stones, Pink Floyd, Graham Bond, Traffic, The Animals.A huge portfolio »

«Christmas on Earth Continued», Record Collector, Décembre 1997.

On retrouva tout de même des premières traces video en 1985, lors de la sortie du documentaire « Are you experienced ? ». On voit Jimi avec sa guitare Flying V caractéristique.

Le clip montrant Hendrix est le seul bout qui a survécu. Il n’est guère étonnant qu’il y ait autant de matériel sur le prodige étant donné que le management de Hendrix est intervenu pendant le montage de la bande. La source semble donc être une copie fait par l’entourage de Hendrix, excluant de fiat toute captation du Floyd.

Enfin est apparu un clip promo de la célèbre version de With a little help from my friends par Joe Cocker. C’est un très curieux montrant des images de l’évènement dont les seules (très courtes) images de la prestation du Floyd. Enfin,  Selon Robert Greenfield, Tommy Weber aurait retrouvé la majorité des bobines de l’évènement en 1995. On sait qu’un collectionneur fortuné à racheté la performance de Hendrix pour 200 000 $ ! On ne sait pas ce qu’il est advenu du reste. En 2011 des extraits du show de Traffic sont sorties sur le net. Il n’est pas impossible que cette source provienne des bandes retrouvées 16 ans plus tôt (pure spéculation).

Ce qui reste donc de la prestation du Floyd réside dans ces 3 secondes de film que l'on peut réduire à 2 plans intercalant l'insert d'un plan de Soft Machine (merci à Hallucination pour cette précision). Cette bande existe dans un excellent état dans le fonds d’archive « Huntley »

De toute façon, la prestation de Pink Floyd semble n’avoir rien ajouté à la légende du groupe:

John Newey (Punter) :

«  There’s a legend about Syd Barrett, that he sat in the dressing room and dolloped this crumbled Mandrax (a prescription sleeping drug) and Brylcreem on his head, which melted under the lights  and ran down his head. I remember seeing this liquid stuff – I thought his black eye make up was running. And he was sweating profusely. It was Syd’s last big gig with Pink Floyd. He just stood there as if he was on another planet. He contributed very little and his arms were hanging limply down. It looked sad and all over the place. They had coloured perspex triangles on stage that lit up. There were long rambling  Interstellar Overdrive jams. But it was far from Floyd at their best »


Pete Jenner (Co-manager of Pink Floyd)

« Not a great event. It didn’t develop a head of steam. It reads better than it was, a cash-in plus the horrors of the Olympia acoustics. Mind you, our life with the Floyd was getting  turbulent. Syd and Mandrax? That sounds more like a myth. I remember the story of him pouring loads of gunk into his hair in America. Mandrax wasn’t very psychedelic. It was a very unhip drug. I think it was a disaster. Someone lost a lot of money. Little did they know that we may have  all been extremely alternative but even the most ardent hippies went home at Christmas for the  presents! »

from Record Collector No. 20 Dec 1997.


John Love (Co-organiser): « The real disaster, long term, was the the film was no good. The person who took care of the filming bought outdated film stock which, had it been good, would have made us all millionaires. Very little was usable »


Noel Redding (Performer): « Syd Barrett was going silly by that point »


Keith West  (Performer): « There was a film made and a soundtrack recorded. After the show, we went round to (producer) Joe Boyd’s house and watched it. I can remember it vividly because we had a tan! » 


Iam Gopal (Performer): « Pink Floyd is a blur. They don’t register in my brain somehow. Syd? Well there were a few  characters up in the clouds! »


Andrew King (Co-manager of Pink Floyd)

« This was after the U.K. package tour with Hendrix. Alan Dale was the chief hustler of « Christmas  On Earth », a Fulham boy. We were wary of doing business with Image. Gigs were still our principal  source of income. In retrospect, I reckon there were people who saw their interest in pink Floyd  and one way was to put financial pressure on them. I was part of that underground culture, the same age, nut never an out –and-out hippie. I  certainly didn’t drop acid that night. It would have been a horrendous experience. The evening  was gruesome because the Floyd were falling apart in front of our eyes in an alarming manner. I  saw them worse when we were in America but this was bad enough. It gives me shivers even to  think of it. There was little communication between Syd and the rest of the band. It’s hard to manage a band  in that state. Could you have a conversation with him? Yeah, he seemed withdrawn but a lot of  the time he was fine. The band – everyone – felt, how can we go on like this? I’m sure Syd did  too. Unreliability was an element but there was more to it. They were totally directionless. I  don’t think they’ve ever played worse. The rest of the band just gritted their teeth, stood  there for an hour and sort of played their instruments. The organisers just got the event wrong. There was no reason why it shouldn’t have sold out. It  was too much of an imitation of the 14-Hour Technicolour Dream and events like that. There had  been too many of them. Every time you opened « Melody Maker », there were adverts for this Happening  and that  Freakout . It got like that with raves and dance music in the last few years. Some of  them did well and some went down the tubes »


Jeff Dexter (Punter) :

« Pink Floyd ? Not a great gig. A sad night for them. People had realised Syd was losing it but  that was acceptable, if you were on the underground scene, man! It was all experimental, but it got boring – they carried on with an experimental riff for what seemed like ages »  

« Christmas on Earth Continued », Record Collector, Décembre 1997.

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